Hoe kan ik voldoende ruimte creëren voor interactie met kinderen?

Ik mag mijn ding doen

‘Ik mag mijn ding doen’ betekent dat de leraar zelfs niet ingrijpt als de leerling een oplossing aandraagt dat eigenlijk niet uitvoerbaar is. Het is niet ondenkbaar dat de oplossing uiteindelijk toch bijdraagt aan de kwaliteit van het onderzoek. 

Hoe leerkrachten reageren op fouten is belangrijk, Leerkrachten stralen uit dat van fouten geleerd kan worden. Het stimuleren van een groei-mindset van kinderen kan door uitspraken van de leerkracht : ‘ok, laten we deze puzzel proberen te onderzoeken’, of ‘dit een interessant mysterie of laten we nadenken waarom de strategie niet werkte’. ….of ‘wat kunnen we nu bedenken’?  (Dweck, 2010).

Dweck, C. S. (2010). Even geniuses work hard. Educational Leadership, 68(1), 16-20.

Terug naar beginscherm PLG    -    Terug naar overzicht doelen verwonderen en verkennen