Wat kan ik doen om de betrokkenheid van mijn leerkrachten nog meer te vergroten?

Symposium programma

Persoonlijk Meesterschap in onderwijs en (jeugd)zorg

12 februari 2015, Antropia te Driebergen

09.00 – 10.00 uur            Ontvangst en registratie

10.00 – 10.10 uur             Wat betekent Persoonlijk Meesterschap voor….

10.10 – 10.20 uur             Welkom en introductie symposium - Victor DeConinck (dagvoorzitter)

10.20 – 10.50 uur             Korte inleiding op de relevantie van persoonlijk meesterschap en CEPM

                                             Taeke van den Akker (penvoerder CEPM), Victor DeConinck en de zaal

                                             Intermezzo Muzketier

10.50 – 11.20 uur             Pauze en bezoek/toelichting posters CEPM-projecten

11.20 – 11.50 uur             Pecha Kucha - Klaas van Veen, Berend Kamphuis en Dieuwke Hovinga

11.50 – 12.45 uur             Discussie - Victor DeConinck en de zaal Intermezzo Muzketier

12.45 – 13.45 uur             Lunch en bezoek/toelichting posters CEPM-projecten

13.45 – 14.35 uur             1e ronde workshops

14.35 – 14.45 uur             Zaalwisseling

14.45 – 15.35 uur             2e ronde workshops

15.45 – 16.15 uur             Plenaire afsluiting, tevens opmaat naar de regiobijeenkomsten –

                                            Victor DeConinck samen met Rens Rottier (medebestuurder CEPM)

                                             Intermezzo Muzketier

16.15 – 17.00 uur             Drank, hapjes, toelichting posters en netwerken

17.00 uur                            Einde symposium

 

*De deelnemers kunnen kiezen uit het aanbod van o.a. de volgende: 

Workshops (klik hier voor uitgebreide informatie)

-Primair Onderwijs-

  • Workshop 1: De Pionier Koerier: 21st century proof!
    Pim Staals - De Pionier
  • Workshop 2: Pedagogische tact: het goede doen op het juiste moment, óók in de ogen van de kinderen
    Ellen Emonds, docent Pedagische Tact en leerkracht basisonderwijs - Nivoz
  • Workshop 3: Pedagogisch PASpoort, van gezel op weg naar (persoonlijk) meesterschap
    Drs. Annemarie van Vreeswijk en Margje Kooiker MSc, docenten pedagogiek - Driestar Educatief
  • Workshop 4: Persoonlijk Meesterschap: "In gesprek met jezelf"
    Tom van den Berg, cluster intern begeleider  - Wereldkidz, jenaplanschool Dolfijn en jenaplanschool Het spoor

-Voortgezet Onderwijs-

  • Workshop 5: Houding komt voor inhoud
    Berita Cornelissen, locatiedirecteur - Metameer jenaplan (school voor voortgezet onderwijs)
  • Workshop 6: Onderzoekende houding "organiseren"!
    Kees Heek, lid bestuur - De Meerwaarde Barneveld. De weg naar: Werk * MBO * HBO
  • Workshop 7: Leren van binnenuit en krachtgericht coachen
    Klaas Veldman, Marieke Alons en Marry de Kimpe, leerkrachten basisonderwijs -  GBS Dr. A. Risaeusschool
  • Workshop 8: Agora, leert kinderen de onzekerheid van morgen in vertrouwen te omarmen
    Jan Fasen , directievoorzitter Mundium College Roermond, Medebedenker Agora - Stichting Onderwijs Midden-Limburg
  • Workshop 9: Balanceren tussen instrumentele en normatieve professionaliteit VERVALT
    Cok Bakker, hoogleraar/lector - Universiteit Utrecht/Hogeschool Utrecht

-Zorg-

  • Workshop 10: Estafettegezin, een nieuwe methodiek
    Monica Hanekamp, docent Social Work en onderzoeker Lectoraat (Centrum voor) Samenlevingsvraagstukken - Hogeschool Viaa
  • Workshop 11: Streven naar perfectie?
    Jan Hoogland, lector Vormend Onderwijs - Hogeschool Viaa & Jan Odding, docent Geschiedenis - Greijdanus College
  • Workshop 12: Zorg voor de gezondheid van kinderen
    Drs. Aliza Damsma Bakker, R.N, MSc in Education, docent Verpleegkunde en onderwijskundig adviseur - Hogeschool Viaa, Zwolle

-Algemeen-

  • Workshop 13: In gesprek met toekomstige leerkrachten basisonderwijs
    Frans van der Maden, docent & Jelle Analbers, Bas Claessens, Jörres Laessens, Vera van den Ham, Femke Semeijn, Laura Beekmans , studenten pabo - Hogeschool de Kempel
  • Workshop 14: Respecteducation... in practice!!
    Marjolein Albers, directie - Respect Education Foundation
  • Workshop 15: Hoe kunnen Franciscaanse levensvragen u versterken?
    Pieter-Marijn van der Velden, strategisch adviseur - Het Inventief
  • Workshop 16: Reflecteren op professioneel zelfverstaan en ontwikkeling
    Linda Odenthal & Miriam van Etteger, principal consultants - CPS
  • Workshop 17: Onderwijs2032 en persoonlijk meesterschap?
    Kees Ritmeester, opleidingsmanager pabo & Alieke Hofland, trainee pabo - Driestar Educatief
  • Workshop 18: Plezier in normatieve professionalisering
    Ton Bruining, directeur beroepsonderwijs en adviseur - KPC Groep
  • Workshop 19: Tijd voor de ziel
    Jacomijn
    van der Kooij, onderzoeker en adviseur identiteit - Verus, vereniging voor christelijk onderwijs

Posters

Poster 1: Leren met aandacht gaat over versterking van persoonlijk meesterschap door ontwikkeling van eigen (beroeps)identiteit
Frans van der Maden en Karel Koolen – Hogeschool de Kempel
Tamme Spoelstra –Hogeschool Viaa 
Marloes Hoencamp – Driestar Educatief 
Marie-Louise Luybregts en Pieter-Marijn van der Velden – Congregatie Zusters Franciscanessen van Oirschot

Poster 2: Leren omgaan met professionele identiteitsspanningen vanuit agency. Persoonlijk meesterschap op de werkplek.
Jeannette Geldens en Tyche de Groot – Kempelonderzoekscentrum
Peter Bom en Han Schipper – Christelijke Hogeschool Ede
Nancy van Maanen – Iselinge Hogeschool

Poster 3: Via gesprekken over professionele dilemma’s naar persoonlijk meesterschap in onderwijs en jeugdzorg
Jos Castelijns (projectleider) – Hogeschool de Kempel
Karel Koolen – Kempelonderzoekscentrum
Mieken Knaapen en Lizette de Man – Iselinge Hogeschool
Eize Stamhuis – Hogeschool Viaa
Bas van den Berg – Marnix Academie
Basisschool ’t Vijfblad, Geldrop
Basisschool De Sprankel, Zwolle
Basisschool De Hogenkamp, Doetinchem

Poster 4: Zorg voor ontmoeten een uiting van persoonlijk meesterschap
Henk van Tilborg en Frans Fakkers – Kruisvereniging Noord-Brabant
Cecile Dierick – Coöperatie Wijkzuster West-Brabant
 Antonet Adolfs – CKMZ/CIIO
De Kruisvereniging West-Brabant

Poster 5: Regelarm en leerrijk: gelukkig leren. Persoonlijk meesterschap in het onderwijs.
Nikky Wessels – Hogeschool de Kempel
Jan Hoogland – Hogeschool Viaa
Joep de Boer – Basisschool de Piramide

Poster 6: De PABO-Collegetour Persoonlijk Meesterschap – bijdragen aan een veilige school
Marjolein Albers en Sven Veenstra – Respect Education Foundation
Taeke van den Akker en Frans van der Maden – Hogeschool de Kempel
PABO De Kempel, Helmond
CEPM
PABO Stenden Hogeschool locatie De Eekhorst, Assen

Poster 7: Schoolleider(s) stimuleren de ontwikkeling van persoonlijk meesterschap bij en met teamleden
Ester Alake-Tuenter – Iselinge Hogeschool
Rob Freeke en Meta Krüger – Marnix Academie
Wil van Venrooij – Hogeschool de Kempel

Poster 8: Bevordering van persoonlijk meesterschap in professionele leergemeenschappen (PLG’s)
Anne-Marije Wassinkmaat, Annemarie van Vreeswijk, Bram de Muynck en Margje Kooiker – Driestar Hogeschool
Ellen Aanen, twee teacher leaders – Christelijke Hogeschool Ede
Esther van Kesteren en Marije de Boer – Wellant College Gouda
Coert Aschman en Johanneke de Braal – Hoornbeeck College Rotterdam

Poster 9: Versterken van persoonlijk meesterschap in het brede jeugddomein van onderwijs en jeugdzorg
Neely-Anne de Ronde-Davidse – Driestar Hogeschool
Danielle van de Koot-Dees – Christelijke Hogeschool Ede
Tonnis Bolks, Els Bos en Tanja van der Vinne – Hogeschool Viaa
SCOPE

Klik hier voor meer informatie over het symposium.

Aanmelden voor het symposium